tisdag 17 maj 2011

Lagom lyxig musli

Jag tycker om att laga mat, baka och fixa i köket. Kokar gärna lågkok men bara om man kan lämna det på spisen och inte behöver röra och dutta i flera timmar. Bakar gärna bröd men bara om det är lätt att svänga ihop och inte behöver jäsa i flera omgångar. Kokar gärna saft och sylt men samma sak där, jag spenderar inte en hel dag i köket utan väljer enkla recept. Min favoritmusli är ett sådant recept:

Lagom lyxig musli från boken KÄRLEK, OLIVER OCH TIMJAN av Anna och Fanny Bergenström. En jätte fin bok med mycket inspiration!

Jag brukar göra halva receptet då får det precis plats i min musliburk och jag är säker på att det inte hinner bli gammalt. Receptet är en jätte bra grund, använd den som basrecept och använd det du har hemma till exempel olika nötter och frön. Så här gör jag:

- Värm ugnen till 200 grader. Blanda 2,5 dl rågfligor, 2,5 dl havregryn, 50 gram nötter, 1 dl solroskärnor, 0,5 dl kokos, 0,5 dl hela linfrön och 0,5 dl råsocker i en skål.  

- Blanda 1 dl vatten med 2,5 msk neutral matolja. Häll över grynblandningen och rör runt, det ska klumpa sig lite det blir gott när det blir rostat.  


- Häll ut grynblangningen på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen 20-30 minuter, ta ut och rör runt ordentligt minst ett par gången för att få en jämn rostning. 


- Låt muslin svalna och häll upp det i en tätslutande burk. Njut med fil, yoghurt eller mjölk! 

1 kommentar:

  1. verkar jättemumsigt! ska testa! riktigt snyggt inlägg med bilder och allt!! puss och kram

    SvaraRadera