fredag 20 maj 2011

Pizza

Vi planerade hembakad vegetariskpizza som middag en dag den här veckan och så blev det. När man lagar en så enkel och billig rätt som pizza tycker jag att man ska unna sig att lägga ner lite extra tid och kärlek på matlagningen. Gör egen jästdeg och tomatsås, så gott och så enkelt! 

Recept på pizzadeg finns i alla vanliga kokböcker och är väldigt enkelt, krävs bara lite planering och en extra halvtimme till jäsning.

Tomatsåsen behöver man inte alls göra komplicerad. 
Jag gjorde så här: 

Jag tog en burk hela tomater, en halv gullök, ett par vitlöksklyftor, oregano, salt och peppar. Jag valde hela, ekologiska tomater för att de är goda och mest lik tomaternas naturliga form.  


Jag hackade löken och vitlöken och fräste hacket i lite olja, hällde i tomaterna och kryddade. Koka en stund...


Mixa såsen slät med till exempel stavmixer.


Bred ut såsen på pizzabottnen och lägg efter det på de pålägg du valt. Jag tog champinjoner, rödlök, grön paprika och ost. Grädda enligt recept och avnjut med vitkålssallad! Gott!


PS Tomatsåsen som blev över frös jag in, jätte bra att ha till pastasås, soppa eller till en till pizza!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar