torsdag 2 juni 2011

Eko och Reko

Det här med ekologiska livsmedel och andra produkter leder alltid till heta diskussioner bland vissa av mina vänner... Brukar vara väldigt underhållande men också hetsigt. 

Hemma hos oss proppsar jag för att handla eko och reko, får oftast med mig sambon på det. Har jag handlat någon produkt en tid brukar han också börja göra det! 

Jag tycker inte att man behöver handla allt ekologiskt men så mycket man har råd med och tycker känns lagom. Jag brukar handla det som vi äter mycket av som mjölk, fil, bananer, kaffe, Bregott och ägg ekologiskt. Jag tycker att det känns bra att köpa det vi äter mycket av ekologiskt och på så sätt få i oss mindre gifter. Brukar också köpa sånt vi inte använder så mycket av ekologiskt med motivationen att det inte blir så stor prisskillnad. Det kan vara till exempel mjöl, tomatpuré och kokosmjölk. 

Jag köper gärna Rättvisemärkta varor men även där begränsar jag mig till det jag tycker känns viktigast. Jag köper alltid Rättvisemärkta bananer, kaffe och oftast choklad. Det tycker jag känns bra eftersom det används mycket besprutning på sådana plantage. Jag tycker också att de bananerna känns mycket fräschare och vårt favorit kaffe är både Krav- och Rättvisemärkt. 

Så gör en god gärning för miljön men framförallt för din egen kropp! Byt en produkt till eko och du har gjort stor skillnad! 

2 kommentarer:

  1. underbart inlägg! /från din vän som är på din sida under diskussionerna hihi

    SvaraRadera
  2. Tur att jag har någon som stöttar mig ;)

    SvaraRadera