måndag 27 juni 2011

Risotto

Jag älskar att prova nya maträtter. Gillar att laga mat men inte för krångligt med udda ingredienser som man aldrig mer använder och står och blir gamla i skafferiet. Brukar passa på att prova nytt när jag bjudit hem vänner, då slår vi våra kloka kockhuvuden ihop och delar våra erfarenheter. För ett par veckor sen utnyttjade jag min sambo och en av mina finaste vänner till att laga risotto med mig. 

Mitt tips är att köpa ett bra risottoris, det heter arborioris, och följa receptet på förpackningen. Det var lite jobb med att röra, fixa tillbehör och dessert samtidigt men gott samarbete gav en fantastisk middag.

Risotton serverades med sparris, bacon, rostade pinjenötter och ruccola.  

Till dessert blev det Lailas bananabread. Vi pimpade den med valnötter och mörkchoklad.
En riktigt god middag, mycket fix men verkligen värt mödan! Risotto kommer vi laga flera gånger, speciellt när vi har rörhjälp.

3 kommentarer:

  1. Jag måste bara göra risotto nån dag, verkar vara det rätta just nu :-) Tack för idén!

    SvaraRadera
  2. haha skrattar lite åt vilka bra kockar vi var som körde på i ett ganska högt tempo! det var ett roligt och lyckat samarbete tycker jag! Och så gott allt blev :) puss

    SvaraRadera
  3. Haha hos mig och Håkan gäller alltid ju fler kockar desto bättre soppa! Gott blev det :)

    Tycker risotto är bra för att man kan äta det som en ganska enkel rätt som den är eller hur lyxig som helst beroende på tillbehör. Super bra semestermat, orkar vi eller inte?! ;)

    SvaraRadera