tisdag 14 juni 2011

Kjol

Om du hittar lite kreativitet och har lite tyg över tycker jag att du ska sy dig en liten sommarkjol. Börja med att plocka fram symaskin och andra tillbehör som du kan tänkas behöva, skönt att slippa springa runt och leta!
Mitt syskrin med alla tillbehör.

Jag har köpt tyg och mudd från Marinnes systuga i Kärrbo. Hennes hemsida hittar man här. Hon är jätte duktig och ger tips och råd för gott resultat. 
Tyget och mudden, så fint!

Mudden klippte jag till i lagom längd, mät runt kroppen där du vill att kjolen ska sitta. Sen sydde jag ihop den till en tub med en elastisk söm. Sen viker man den dubbel och märker ut med nålar, 1/2, 1/4, 1/8 och så vidare. 

Tyget klipper man till i lagom längd, räkna med cirka en centimeters sömnsmån i överkant och cirka två centimeter i nederkant. Sy ihop till en "tub" med elastisk söm. 

Nu ska man fästa ihop mudden och kjoltyget med varandra. Mät ut på kjoltygen 1/2, 1/4, 1/8 och så vidare och fäst med de motsvarande nålarna på mudden. Tygen ska fästas ihop avigsida mot avigsida. 

Nu är det överflödigt tyg mellan nålarna, detta veckar man och nålar fast. Jag försökte göra så jämna veck som möjligt men det blir charmigt med lite ojämna veck! När tyget är fastnålat mot mudden är det bara att sy ihop det hela med en elastisk söm...
Här ser man den omtalade elastiska
sömmen. Sy lugnt och försiktigt,
det blir ganska tjockt med alla lager.

Där nere på kjolen sydde jag en elastisk söm runt hela, vek in sömmen och vek tyget cirka en centimeter till så att sömmen inte syns. Då blir det en fin nederkant som man syr fast med en rak söm. Klart! 
Nöjd!

Om instruktionen känns krånglig är det jag som snurrat till det. Kjolen är lätt att sy om man tycker det är roligt att sy och pyssla!

2 kommentarer:

  1. men hallå, kan man beställa en kjol eller?????? betalar bra ;) du är SÅ HIMLA DUKTIG! /fiao

    SvaraRadera